:beyli

Devět tipů pro zdravé zuby. Zkuste mrkev, čedar i kohoutkovou vodu

Cesta k dlouhodobě zdravému chrupu může začít u každodenních aktivit.

Text: Viola Černodrinská V dutině ústní se vyskytuje množství bakterií, z nichž některé jsou zdraví prospěšné, jiné naopak. Když je nakrmíte cukrem, udělají si ve vašich ústech pořádný mejdan, jehož výsledkem může být kromě vyšší citlivosti zubů také jejich větší kazivost. Co dělat a co jíst, abyste tomu předešli?

1. O svůj chrup pečujte

Asi to zní poněkud banálně, ale mnoho lidí na to zapomíná. A večer poté, co snědli tatarský biftek, zajedli ho dortem a zapili sladkou limonádou, klidně čištění zubů vynechají. Jenže bakterie, které vám přes den utkvěly v ústech, v noci neúnavně pracují na výrobě parádního zubního plaku. Ke správnému čištění zubů patří také zubní nit a ústní voda.

2. Pijte kohoutkovou vodu

„Kohoutkovka“ je skutečně zdravá! Na rozdíl od balené vody obsahuje množství fluoru, který je klíčovým minerálem pro růst kostí a zubů. Je důležitý také pro zubní sklovinu, kde působí pozitivně proti bakteriím. Jeho nedostatek pak způsobuje zvýšenou kazivost zubů. Pití čisté vody navíc pomáhá vyplachovat ústní dutinu, a odstranit tak přebytečné bakterie z jídla.

3. Přemýšlejte nad tím, co jíte

Máte rádi sladkosti? Dopřáváte si je klidně i několikrát denně? Zkuste frekvenci mlsání snížit. Nejde o množství cukru, které škodí vašemu chrupu, ale o to, jak často ho jíte. Bakterie žijící ve vašich ústech konzumují zbytky jídla, které vám ulpěly na zubech nebo na jazyku. Po natrávení cukru produkují kyselinu, která může výrazně narušit rovnováhu v dutině ústní, a poškodit tak zubní sklovinu.

4. Pijte čaj. Neslazený!

Černý a zelený čaj obsahují polyfenoly – látky, které pomáhají snížit růst bakterií v ústech. Pití neslazeného čaje je další cestou, jak bakteriím zabránit v produkci kyselin, které přispívají k tvorbě zubního kazu.

5. Dejte šanci brčku

Pokaždé, když pijete něco sladkého, smlsnou si na tom i bakterie ve vašich ústech. Kupte si proto skleněné nebo kovové brčko a noste si ho s sebou. Nápoje obsahující cukr a kyseliny tak proplují přímo do krku. Navíc tím eliminujete nepříjemné zabarvení zubů v případě konzumace kávy nebo červeného vína.

beyli_straws1260x840.jpg

6. Nasaďte si rovnátka

Křivé zuby často komplikují správné provádění ústní hygieny, což vede ke zvýšenému výskytu zubního kazu a zánětu dásní. Křivé zuby jednoduše nabízejí daleko více úkrytů pro bakterie než ty perfektně rovné. Navíc jsou náchylnější k prasknutí nebo štěpení, což je daleko větší problém než jejich nesourodost. Přitom jejich narovnání je prakticky bleskové, zvlášť s ohledem na to, že s křivými zuby možná bojujete celý život.

7. Žvýkejte, žvýkejte, žvýkejte

Žvýkačky, samozřejmě ty bez cukru, vám pomohou odstranit ze zubů zbytky jídla (nenahrazují ale zubní kartáček a nit). Zároveň žvýkáním produkujete víc slin, které napomáhají zvrátit poškození zubů a podílejí se rovněž na přirozené obnově minerálů v zubní sklovině v procesu remineralizace.

8. Jezte sýry – třeba čedar

Věděli jste, že stejně jako žvýkačka podporují slinění i sýry? K tomu ještě obsahují důležité zdraví prospěšné látky. Vápník a vitamin D, které se objevují v mléčných výrobcích obecně, posilují zubní sklovinu a pomáhají obnovit přirozené hodnoty pH v ústech. Jen pro představu: pozitivní účinek sýru čedar trvá i více než půl hodiny, u jogurtů a mléka je to pouhých 10 minut.

9. Jezte čerstvou mrkev

Že je dobrá na oči a kůži, to už asi víte. Mrkev je ale prospěšná i pro váš chrup. Její konzumace opět zvyšuje produkci slin, a tím pomáhá smývat kyselinu usazující se v dutině ústní. Navíc stejně jako mnoho dalších druhů čerstvé zeleniny obsahuje vitaminy a minerály důležité pro posílení imunitního systému, který mimo jiné ovlivňuje stav zubů.